Ilmastonmuutoksen Torjunta Kuluttajan Teoilla

Se, miten meidän käsketään ja neuvotaan torjuvan ilmastonmuutosta ei välttämättä todellisuudessa ole se juttu, mitä oikeasti kannattaa tehdä. Se miten läpi mätä tämä kaupallinen maailma on, on uskomatonta. Ilmastonmuutoksella rahastetaan. Keksitään uusia vihreämpiä tuotteita, jotta kuluttaja omissa oman tunnon tuskissaan päätyisi ostamaan niitä.

Ilmastonmuutoksen Torjunta Kuluttajan Teoilla

Kaikki on niin vihreää ja parempaa ja samalla tuo iso firma, mikä näitä kikkoja käyttää hyödykseen tekee hirveitä sijoituksia, pilaa luontoa tuhansien ihmisten edestä ja ei nosta tikkua ristiin ilmaston suojelemiseksi. Valitettavasti tämä ei ole vain yksi iso yritys, joka näin tekisi vaan useimmat suurimmat maailman yritykset tekevät isoimman tuottonsa juuri nyt sillä. On kamala ajatella, että tämä maailmamme perustuu isoon jättimäiseen huijaukseen ja syyllisyyden tuskaisten ihmisten hyväksi käyttämiseen. Ja vaikka kuinka pieni ihminen yrittäisi muuttaa suuntaa, on se suunta kuitenkin vain alaspäin, koska emme selvästikään vaadi kaupalliselta alalta, joka maailmaa johtaa yhdessä median kanssa tarpeeksi. Se, miten kuluttaja ihan oikeasti voi vaikuttaa ei ole se, että muovi kierrätetään tai, että ostetaan kierrätys materiaalista tehty muovipussi kaupasta vaan se, että isoihin rattaisiin pyritään vaikuttamaan. Se miten perus kuluttaja voi vaikuttaa isojen yritysten tekemisiin kuulostaa todella pieneltä. Mutta se on ainoa mahdollisuutemme. Voimme vaikuttaa siihen sillä, että boikotoimme kaikkia sellaisia yrityksiä, jotka eivät tee isoja linja vetoja ja asioita ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Voimme vaikuttaa sillä, että joka ikinen palmun istuttaja ja palmuöljyä kannattava yritys menettää tulojaan. Voimme kertoa ja levittää tietoa siitä, miten ja mikäkin yritys toimii. Meillä on etuna suuri verkosto, jonka voima voi olla valtaisa. 

Tieto lisää tuskaa

Se, että tulemme enemmän ja enemmän tietoiseksi siitä mitä maailmalla tapahtuu, on hyvä juttu, mutta se miten erotamme median syöttämän kaupallisen aivopesun tästä, onkin toinen asia. On osattava olla viekas ja nähtävä tuon maskin toiselle puolelle. On osattava olla median luku taitoinen ja olla uskomatta kaikkea mitä vaikkapa sosiaalisessa mediassa uskotellaan ja jaetaan. Pitää tehdä itsekin tutkivaa journalismia ja olla varovainen siinä, mitä jakaa eteenpäin. Maailma on täynnä väärää tietoa ja sitä levitetään todella reilusti nyt kun on vielä olemassa siihen vapaus. Internet on täynnä salaliittoja, joilla yritetään uskotella jokin isompi massa ihmisiä tiettyyn uskoon ja sen jälkeen käyttää heitä häikäilemättä hyväkseen. Ole omapäinen ja tutki todisteet ja faktat ennen kuin käännät mielesi uskomaan toteamusta mihin törmäät. Ilmastonmuutoksen suhteen keskity levittämään tietoa, sillä ilman oikeaa faktapohjaista tietoa, emme kehity. Jaa tietoa siitä, miten ihan oikeasti voimme tehdä valintoja, jotka pakottavat isot yritykset muuttamaan tapojaan ja tee juuri se, mitä jokaisen kuluttajan pitäisi tehdä: sulje raha hanasi sellaisiin lähteisiin, jotka eivät pistä antamaasi panosta yhteisen hyvän eteen vaan omien etujensa tavoitteluun. Osta, osta ja osta, mutta vastuullisesta lähteestä. Älä tue omalla rahallasi niiden yritysten toimintaa, jotka tuhoavat luontoa häikäilemättömästi, sillä jos niin teet, olet täysin itse vastuussa rahoittamisesta ilmaston pilaamiseen. Silloin ei enää kierrätys muovipussit meitä auta, tai omat vihreämmät tavat jos ei nähdä tuon ostamisen kautta vaikuttamisen mahdollisuuteen. Kaikkein paras neuvo on siis kuluttajalle se, että osta vastuullisesti vastuulliselta yritykseltä ja vain vastuullisia tuotteita. Silloin olet jo oikeilla jäljillä ja pitkällä siinä. 

Tieto lisää tuskaa